AnttiVKantola1 Huutavan ääni erämaassa

JUMALAN TYTÄR RISTILLÄ - UUDISTUUKO KULTTUURIPERINTÖMME

Jumalan tytär ristillä (on oikeasti kanttorin tytär) http://www.iltalehti.fi/viihde/201704142200102073_vi.shtml 

PITKÄPERJANTAI - JUHLIEN JUHLA, VOITONJUHLA 

Pitkäperjantain pitäisi olla tärkein muistojuhla, sillä silloin järjestyi JOKAISELLE ihmiselle mahdollisuus todelliseen yhteyteen Jumalan kanssa. Kuitenki se on nykyään lähes arkipäivä.  Toinen kanssanaulituista pyysi: "Jeesus, muista minua, kun tulet valtakuntaasi" Kunpa mekin, me itseämme hyvinä pitävät tarkkailisimme noin tarkkaan, että mitä Jeesuksesta puhutaan. Tuo murhamies oli ihmisten puheista tehnyt ensinnäkin sen johtopäätöksen, että Jeesus itse oli viaton mihinkään pahaan. Toisekseen hänen on täytynyt käsittää, että Jeesus on päättänyt käydä loppuun asti kärsimysten tien ja niin sovitusti sovittaa ihmiskunnan Jumalan kanssa. Rosvo ilmaisee luottamuksensa tuolla yksinkertaisella rukouksella: muista minua ... kun tulet valtakuntaasi. Ei mitään jossitelua tai mankumista, vaan luottavainen pyyntö - niinkuin lapsi pyytäisi isältään jotakin asiaa. 

"MUISTA MINUA JEESUS" - JA VARMASTI JEESUS MUISTAA

Jeesus vakuuttaa ottavansa tuon anojan mukaansa paratiisiin, noustuaan kuolleista. Kaikki muut niinä hetkinä luulivat Jeesuksen tarinan päättyvän ristille, mutta tämä oman pahuutensa tähden ristiinnaulittu näki, että vastahan Jeesuksen valtakausi on alkamassa. Kenties tämä vakuuttui erityisesti siitä syystä, ettei Jeesus syytellyt nöyriä, eikä käyttänyt valtaansa itsensä pelastamiseen, vaan muiden armahtamiseen, vihamiestenkin.      Ristille joutunut roisto varmaan näki Jeesusta pilkkaavat ns. hyvät ihmiset yhtä pahoiksi kuin mitä hän oli ollut ja tajusi, että pahoja vartenhan Jeesus tuli, mutta voi auttaa vain niitä, jotka pahuutensa myöntävät ja ymmärtävät.  "Eivät terveet tarvitse paantajaa, vaan sairaat. " Vaikea on auttaa sitä, joka ei näe apua tarvitsevansa tai on niin ylpeä, ettei apu kelpaa. 

AJATON, RAJATON JA EHDOTON  - "Usko ainoastaan niin sinä paranet"

Vaikka vasta 2000 vuotta sitten tapahtui tuo ristiinnaulitseminen, niin sovitus on ollut käytettävissä maailman alusta asti. Lähi-Idästä kotoisin ollut patriarkka ja kunnallismies Job todistaa satoja vuosia eKr:

Job 19:

23 Oi, jospa minun sanani kirjoitettaisiin muistiin, jospa ne piirrettäisiin kirjaan,

24 rautataltalla ja lyijyllä hakattaisiin kallioon ikuisiksi ajoiksi!

25 Mutta minä tiedän lunastajani elävän, ja viimeisenä hän on seisova multien päällä.

26 Ja sittenkuin tämä nahka on yltäni raastettu ja olen ruumiistani irti, saan minä nähdä Jumalan.

27 Hänet olen minä näkevä apunani; minun silmäni saavat nähdä hänet-eikä vieraana. 

Ankarasta hebrelaisesta (juutalaisesta, isä Benjaminin sukua) kodista lähtöisin oleva Syyrian Damaskossa enimmäkseen asunut juutalainen, syntymästään asti Rooman kansalainen Saulus Tarsolainen, myös Paavaliksi kutsuttu, toteaa (1.Kor.10:4), että Jeesus tarjosi pelastusta jo muinaisuudessakin: 

 "joivat kaikki samaa hengellistä juomaa. Sillä he joivat hengellisestä kalliosta, joka heitä seurasi; ja se kallio oli Kristus." 

JESAJAN LUKU 53 - 13 vallankumouksellista jaetta -  onkin ihanasti kirjoitettu menneessä aikamuodossa jo silloin 800 vuotta eKr., mutta vasta pari tuhatta vuotta on saatu laittaa toivo ristillä täytettyyn työhön. 

http://raamattu.uskonkirjat.net/servlet/biblesite.Bible?chp=1&ref=Jes.+5...

Vanhemmassa käännöksessä sanotaan selkeästi, että "jos sinä panet hänen sielunsa vikauhriksi ...".  Niinpä - meidän on nähtävä itsemme syyllisinä Jeesuksen kuolemaan, jotta hän todella olisi uhri meidän puolestamme. Ja tämän me sitten saamme keventyneen tunnon lisäksi: "hän kantoi meidän kipumme, otti taakakseen meidän sairautemme."

Parasta lienee tämä, että voimme kutsua Jumalaa Isäksemme ja asennoitua siten. Rukouselämä on keskustelua Isän kanssa ja elämän myrskyjä voimme käskeä asettumaan Jeesuksen nimessä. Kompastuksistamme Jeesus nostaa meidät pystyyn, irti hän ei meitä tahdo päästää mistään syystä.  On tärkeää oivaltaa, ettei Jumala paholaisen tähden tai vaatimuksesta uhrannut Jeesusta, vaan itsensä tähden - jotta hän voisi meidät hyväksyä lapsikseen Jeesuksen lunastustyön kautta. Näin tie olisi tasavertainen kaikille, oma syy, jos ei apu ja armo kelpaa.

Jes.53:10 : 10 Herra näki hyväksi, että hänet ruhjottiin, että hänet lävistettiin. Mutta kun hän antoi itsensä sovitusuhriksi, hän saa nähdä sukunsa jatkuvan, hän elää kauan, ja Herran tahto täyttyy hänen kauttaan.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Mainos

Netin kootut tarjoukset ja alennukset